Skip to content Skip to footer

Opțiunea pentru impozitul micro de la 1 ianuarie 2025 de  către entitățile care prestează servicii de consultanță

Exemplu:

Societatea Accounting Leader  este o persoană juridică română care prestează servicii de consultanță și în anul 2023 și 2024 a aplicat impozitul pe profit. Societatea nu are niciun angajat la data de 31 decembrie 2024, dar dorește o optimizare fiscală. La 31 decembrie 2024 se cunosc următoarele informații: venituri totale – 800.000 lei, statul/UAT-uri nu dețin capitalul social, a depus situațiile financiare în termen, asociatul unic nu mai deține direct/indirect alte entități (inclusiv  PFA, PFI, II, IF) și nu se află în dizolvare. Se estimează  pentru anul 2025 venituri anuale de 1.000.000 lei și cheltuieli deductibile de 300.000 lei.

Ce impozit ar fi recomandat să aplice societatea ?

De la 1 ianuarie 2025 a fost abrogată condiția referitoare la eliminarea condiției ca veniturile din consultanță/management să fie de maxim 20%, astfel că persoanele juridice care prestează acest tip de servicii au posibilitatea de a opta pentru impozitul micro dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  • Îndeplinesc cumulativ condițiile de la art. 47 alin. (1) din Codul fiscal la data de 31 decembrie 2024;
  • Ulterior datei de 1 ianuarie 2023 nu a mai aplica impozitul micro (niciun trimestru din 2023 sau 2024);

Atenție! În cazul în care entitatea a aplicat impozitul micro cel puțin un trimestru din anul 2023 sau 2024, atunci acestea au obligația să rămână definitiv la impozitul pe profit, fără posibilitatea de a mai putea opta pentru impozitul micro.

În cazul nostru societatea a aplicat impozitul pe profit în anul 2023 și 2024, astfel că trebuie să verifice dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiții la 31 decembrie 2024:

  • Venituri totale (baza impozabilă cf art. 53 din Cf) nu depășesc 250.000 euro (1.243.525 lei);
  • Capitalul social nu este deținut de stat/UAT-uri;
  • Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare;
  • Are cel puțin un salariat (nu are un salariat, dar poate încheiat un contract de mandat/administrare în luna decembrie la nivelul salariului minim aplicabil de 3.700 lei și care va crește la 4.050 lei de la 1 ianuarie 2025);
  • Asociatul nu mai deține direct/indirect peste 25% la alte entități care aplică impozitul micro (are dreptul doar la o singură microîntreprindere și doar dacă veniturile totale realizate de întreprinderile legate nu depășesc 250.0000 euro).
  • A depus situații financiare anuale în termen (se refera la situații aferente anului 2023 și cele anterioare și nu la cele aferente anului 2024 – termenul limită este 2 iunie 2025).

Atenție! Nu se va mai verifica, la 31 decembrie 2024, condiția ca veniturile din consultanță/management să nu depășească 20% din veniturile totale. Prin urmare, entitățile care doresc să opteze pentru impozitul micro, de la 1 ianuarie 2025, verifică doar condițiile menționate mai sus.

Societatea îndeplinește condițiile de mai sus, cu excepția celei referitoare la un salariat, astfel că poate opta pentru încheierea unui contract de mandat/administrare valabil la 31 decembrie 2024. Contractul de mandat/administrare nu se înregistrează în Revisal și nici la registrul comerțului, singura obligație este ca administratorul să fie înregistrat la registrul comerțului prin actul constitutiv. Remunerația administratorului reprezintă venit asimilat salariului așa cum se prevede la art. 76 alin. (2) lit. o) din Codul fiscal. Pentru remunerația administratorului se datorează aceleași contribuții și impozit ca în cazul unui contract individual de muncă (nu se acordă suma neimpozabilă de 300 lei aplicabilă doar contractelor de muncă):

  • contribuția de asigurări sociale în cota de 25% (art. 139 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal;
  • contribuția de asigurări sociale de sănătate in cota de 10% (art. 157 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal);
  • contribuția asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat de angajator in cota de 2,25% (art. 220 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal);
  • impozit pe venit in cota de 10% (nu beneficiază de deducere personală).

În cazul în care presupunem ca societate ar aplica cota de 3% la impozitul micro în toate cele 4 trimestre (are un cod CAEN expres precizat la art. 51 sau depășește 60.000 euro din trimestrul I), atunci avem următoarele calcule:

Taxe datorate la impozitul micro = 3% x 1.000.000 lei + 1.772 lei (taxe lunare contract de mandat) x 12 luni = 51.264 lei;

Impozitul pe profit = 16% x (1.000.000 lei – 300.000 lei) = 112.000 lei (nu are niciun salariat).

Prin urmare, în cazul nostru marja de profit este de 70% și pentru entitatea noastră este mai avantajos să opteze pentru impozitul micro deoarece taxele sunt cu peste 50% mai mici. Astfel, trebuie realizată o analiză pe fiecare entitate în parte în funcție de estimările de venituri și cheltuieli pe care aceasta urmează a le realiza în anul 2025. 

În concluzie, Accounting Leader ar trebui să opteze pentru impozitul micro de la 1 ianuarie 2025 pentru a optimiza costurile cu taxele și în acest sens va depune formularul 700 până la data de 31 martie 2025 (SECTIUNEA C). În situația în care în cursul anului se va depăși plafonul de 250.000 euro, nu va mai avea un salariat, nu va depune situații financiare aferente anului 2024 în termen sau va opta pentru impozitul micro la altă entitate, atunci va trebui să treacă la impozit pe profit din trimestrul în care nu se mai îndeplinește condiția și nu va mai avea posibilitatea de a opta pentru impozitul micro în anii următori.

Exemplu:

Societatea Accounting Leader  este o persoană juridică română care prestează servicii de consultanță și în anul 2023 și 2024 a aplicat impozitul pe profit. Societatea nu are niciun angajat la data de 31 decembrie 2024, dar dorește o optimizare fiscală. La 31 decembrie 2024 se cunosc următoarele informații: venituri totale – 800.000 lei, statul/UAT-uri nu dețin capitalul social, a depus situațiile financiare în termen, asociatul unic nu mai deține direct/indirect alte entități (inclusiv  PFA, PFI, II, IF) și nu se află în dizolvare. Se estimează  pentru anul 2025 venituri anuale de 1.000.000 lei și cheltuieli deductibile de 300.000 lei.

Ce impozit ar fi recomandat să aplice societatea ?

De la 1 ianuarie 2025 a fost abrogată condiția referitoare la eliminarea condiției ca veniturile din consultanță/management să fie de maxim 20%, astfel că persoanele juridice care prestează acest tip de servicii au posibilitatea de a opta pentru impozitul micro dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  • Îndeplinesc cumulativ condițiile de la art. 47 alin. (1) din Codul fiscal la data de 31 decembrie 2024;
  • Ulterior datei de 1 ianuarie 2023 nu a mai aplica impozitul micro (niciun trimestru din 2023 sau 2024);

Atenție! În cazul în care entitatea a aplicat impozitul micro cel puțin un trimestru din anul 2023 sau 2024, atunci acestea au obligația să rămână definitiv la impozitul pe profit, fără posibilitatea de a mai putea opta pentru impozitul micro.

În cazul nostru societatea a aplicat impozitul pe profit în anul 2023 și 2024, astfel că trebuie să verifice dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiții la 31 decembrie 2024:

  • Venituri totale (baza impozabilă cf art. 53 din Cf) nu depășesc 250.000 euro (1.243.525 lei);
  • Capitalul social nu este deținut de stat/UAT-uri;
  • Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare;
  • Are cel puțin un salariat (nu are un salariat, dar poate încheiat un contract de mandat/administrare în luna decembrie la nivelul salariului minim aplicabil de 3.700 lei și care va crește la 4.050 lei de la 1 ianuarie 2025);
  • Asociatul nu mai deține direct/indirect peste 25% la alte entități care aplică impozitul micro (are dreptul doar la o singură microîntreprindere și doar dacă veniturile totale realizate de întreprinderile legate nu depășesc 250.0000 euro).
  • A depus situații financiare anuale în termen (se refera la situații aferente anului 2023 și cele anterioare și nu la cele aferente anului 2024 – termenul limită este 2 iunie 2025).

Atenție! Nu se va mai verifica, la 31 decembrie 2024, condiția ca veniturile din consultanță/management să nu depășească 20% din veniturile totale. Prin urmare, entitățile care doresc să opteze pentru impozitul micro, de la 1 ianuarie 2025, verifică doar condițiile menționate mai sus.

Societatea îndeplinește condițiile de mai sus, cu excepția celei referitoare la un salariat, astfel că poate opta pentru încheierea unui contract de mandat/administrare valabil la 31 decembrie 2024. Contractul de mandat/administrare nu se înregistrează în Revisal și nici la registrul comerțului, singura obligație este ca administratorul să fie înregistrat la registrul comerțului prin actul constitutiv. Remunerația administratorului reprezintă venit asimilat salariului așa cum se prevede la art. 76 alin. (2) lit. o) din Codul fiscal. Pentru remunerația administratorului se datorează aceleași contribuții și impozit ca în cazul unui contract individual de muncă (nu se acordă suma neimpozabilă de 300 lei aplicabilă doar contractelor de muncă):

  • contribuția de asigurări sociale în cota de 25% (art. 139 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal;
  • contribuția de asigurări sociale de sănătate in cota de 10% (art. 157 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal);
  • contribuția asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat de angajator in cota de 2,25% (art. 220 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal);
  • impozit pe venit in cota de 10% (nu beneficiază de deducere personală).

În cazul în care presupunem ca societate ar aplica cota de 3% la impozitul micro în toate cele 4 trimestre (are un cod CAEN expres precizat la art. 51 sau depășește 60.000 euro din trimestrul I), atunci avem următoarele calcule:

Taxe datorate la impozitul micro = 3% x 1.000.000 lei + 1.772 lei (taxe lunare contract de mandat) x 12 luni = 51.264 lei;

Impozitul pe profit = 16% x (1.000.000 lei – 300.000 lei) = 112.000 lei (nu are niciun salariat).

Prin urmare, în cazul nostru marja de profit este de 70% și pentru entitatea noastră este mai avantajos să opteze pentru impozitul micro deoarece taxele sunt cu peste 50% mai mici. Astfel, trebuie realizată o analiză pe fiecare entitate în parte în funcție de estimările de venituri și cheltuieli pe care aceasta urmează a le realiza în anul 2025. 

În concluzie, Accounting Leader ar trebui să opteze pentru impozitul micro de la 1 ianuarie 2025 pentru a optimiza costurile cu taxele și în acest sens va depune formularul 700 până la data de 31 martie 2025 (SECTIUNEA C). În situația în care în cursul anului se va depăși plafonul de 250.000 euro, nu va mai avea un salariat, nu va depune situații financiare aferente anului 2024 în termen sau va opta pentru impozitul micro la altă entitate, atunci va trebui să treacă la impozit pe profit din trimestrul în care nu se mai îndeplinește condiția și nu va mai avea posibilitatea de a opta pentru impozitul micro în anii următori.

Leave a comment

Cart0